Hur ska man kommunicera som ledare?
Det är inte en fråga med ett enkelt svar, men under en After Work i bistron på The Park Södra fick vi höra reflektioner från tre kvinnor som jobbat mycket med kommunikation, både i arbetslivet och privat. Under ledning av Karin Jordås fick vi på onsdagskvällen höra hur hon, Belgin Alalinli, Community Manager på SEBx Unquo, och vår egna VD Helena Rex tänker kring kommunikation, utifrån sina olika ledarskapsroller och livserfarenheter.
Karin, Belgin och Helenas 10 Tips för att bli bättre på att kommunicera:
- Glöm Jantelagen och ta fram din inre amerikan istället. Våga ta plats!
- Studera personer du tycker är bra på att kommunicera. Hur gör de?
- Det krävs två för att dansa tango, så var närvarande och lyssna lika mycket som du pratar.
- Hitta alltid något positivt med någons tankar och idéer. Det finns alltid något.
- Alla kommunicerar inte på samma sätt. Omfamna skillnader och anpassa dig.
- Släpp prestigen. Det är ditt ansvar att göra dig förstådd, så om någon inte förstår dig första gången– hitta ett annat sätt att säga det.
- Engagera och involvera din publik. Få folk att vilja vara med i konversationen.
- Var dig själv och stå på dig, men–
- Kom ihåg att du inte alltid vet bäst!
- Acceptera att du kommer att misslyckas ibland, så var snäll mot dig själv.