Alexis är ett snabbväxande bolag som kombinerar smart teknik med HR för att underlätta för företag i tillväxt. Efter att ha ordnat ny investering från norska Alliance Ventures växer de nu ur sina gamla lokaler när teamet växer och flyttar till ett större kontor på The Park Södra.
Alexis HR grundades 2018 av serieentreprenören Nima Samimi tillsammans med utvecklarteamet Jon, Erik och Emil i Karlstad. Fredrik och Johannes som tidigare varit på Spotify men nu driver The Talent Company var också tidigt med och satte grunden för bolaget som nu växlar upp inför det nya året.
– Som serieentreprenör har jag grundat och drivit flera andra bolag, bla Ztory som 2019 såldes till Storytel. Det var när jag skalade upp personalstyrkan från 7 anställda till 25+ personer, samtidigt som vi öppnade kontor i flera länder, som behovet av en HR-hub blev påtagligt. I ett sådant skede behöver du lägga en hel del tid på personaladministration och viktiga händelser kopplade till det. Excellistorna och tiden räckte helt enkelt inte till och därför föddes idén till Alexis som HR-hub.
Efter ett års teknisk utveckling av produkten kunde de under 2020 lansera tjänsten till marknaden. Sen dess har allt gått som tåget för Alexis och de fortsätter att nyanställa.
Framtidssäkrar sina kunder
Nima berättar att Alexis framgång beror på flera saker. Bolaget har tagit fram en produkt som löser ett tydligt problem hos företag i tillväxt där efterfrågan har ökat. Hantering och visualisering av personaldata är inte bara relevant för HR utan är viktigt för beslutsfattare och företagsledare som anställer och managerar händelser kring det, både på kort och lång sikt. GDPR blir allt viktigare och Alexis produkt gör att du sparar tid och kan effektivisera annars manuellt arbete.
– Jag är glad över att besitta ett riktigt erfaret team som är grymt duktiga på sitt arbete och kan möta kundens behov. Men viktigast av allt – se till att Alexis anpassar produkten till vad marknadens framtida behov är.
Företag i rörelse
Att sitta hos oss på The Park har i det här skedet blivit en smart lösning för ett företag som Alexis som hela tiden är i förändring. Nima berättar också att ett perfekt exempel är att vi möjliggör att de som bolag snabbt kan byta till större kontor nu när de växer.
– Vi tycker också det är najs att vara del av ett större community för att kunna hitta synergier med andra bolag som är i liknande fas som vi är. Arbetsplatsen blir roligare om vi kan hjälpas åt och dessutom hitta nya vägar framåt. Sen gillar vi cafét och den naturliga mötesplatsen det blir, speciellt efter pandemin då vi verkligen vill träffa kunder och partners på riktigt igen.
Att driva företag är ofta en häftig resan där man hela tiden behöver lära sig nya saker och samtidigt hantera förändring. Ett exempel på en sådan förändring var när Alexis – inför 2020 – hade anställt sina första medarbetare, försäljningschef & customer success, som började ungefär samtidigt som de lanserade i februari förra året.
– En månad senare slog pandemin till och allt stannade upp för oss. Försäljningen stod helt still, de dialoger vi hade med investerare frös och vår budget kraschade helt. Vi förstod att pandemin inte skulle blåsa över i närtid och behövde gå tillbaka till ritbordet för att se över våra kostnader och få uthållighet. Då vi inte kunde korttidspermittera de nyanställda valde vi att vara helt transparenta och förklara läget för dem. Bara några timmar efter det samtalet kom de självmant tillbaka och erbjöd sig att gå ner i löner temporärt så vi kunde jobba oss igenom detta tillsammans.
Någon månad senare kom försäljningen igång och de slog budget månad efter månad vilket resulterade i att investerarna fick upp intresset för dem.
– I det här fallet känner vi att pandemin har gjort teamet starkare eftersom vi inte bara fått nya kunder utan även en ny investering på 12 miljon SEK från Alliance Venture. Vi har på sätt och vis format ett ostoppbart maskineri vilket jag tror vi kommer ha stor nytta av lång tid framöver.
Alexis temalåt
Många av de anställda på Alexis gillar dansant musik som ger skön energi och skapar flow under arbetsdagen. Deras teamlåt är därför “Franky Wah’s – Come together” som får dig att piggna till och beskriver dem väldigt väl då titeln är spot on.
Team Alexis
Idag består teamet (förutom av grundarna) av Lisa som är internationell försäljningschef och Marcus som nyligen tog rollen som marknadschef. Bolaget växer så det knakar och i andra veckan av januari har ytterligare fyra personer onboardat. Nämligen Malin, Vesa, Daniel och Vanja. En riktigt bra start på det nya året med andra ord.
Komisk nog tar Alexis HR över The Park-teamets kontorsrum på tredje våning på The Park Södra – en angenämt problem som vi mer än gärna går med på då det alltid finns andra kontorslösningar att hitta i våra lokaler.
Är du också intresserad av att sitta i ett co-working space?
Tveka inte att höra av dig till våra trevlig rådgivare på The Park så återkommer de till dig inom kort!