Grattis Food Fighters! Vinnare av Publikens Pris 2022
Som vän av Venture Cup och sponsor för Publikens Pris välkomnar vi vinnaren 2022 – FoodFighters! Vi pratade med en av grundarna, Daniel Gillan, är han kom för att hämta ut vinsten.
Vad är FoodFighters?
“Food Fighters är en marknadsplats och ett lifestyle brand för livsmedel online, som underlättar hållbara val. Allt du behöver göra är att fylla i din inköpslista, våra algoritmer sköter resten. Genom att förenkla, automatisera och personalisera hållbara val skapar FoodFighters förutsättningar för vinster på individnivå, samhällsnivå och för vår planet.”
Varför är det viktigt att förenkla för konsumenten att göra hållbara val?
“Drygt 30 % av våra klimatavtryck kommer från det vi äter. Vi kan halvera våra livsmedelsrelaterade klimatutsläpp genom att ändra balansen på vad vi äter, men att välja rätt i djungeln av olika märkningar och rekommendationer är nästan omöjligt för konsumenter. Genom att förenkla och flytta en del av ansvaret från individen kan vi skapa en större efterfrågan på hållbara varor och på så sätt ändra marknaden.”
Hur känns det att ha vunnit just Publikens Pris?
“Hade vi fått välja vilket av prisen vi skulle vinna så hade vi nog valt Publikens Pris, för någonstans så är det de som är våra framtida användare. Jag tror att det är många som kände igen sig i problematiken. Det är ett gott betyg för behovet av vår tjänst.”
Hur ser den närmsta framtiden ut för FoodFighters?
“Vi hade tänkt lansera tjänsten nu i halvårsskiftet, men eftersom att vi har våra programmerare i Ukraina så har det självklart skjutits fram. Nu hoppas vi kunna lansera inom två-tre månader. Sen ser vi också att vi kommer inte göra den impact som vi vill göra om vi bara håller till i Sverige, så inom fem år efter lansering ska vi finnas på sju europeiska marknader. Vi planerar även att starta arbetet för en investeringsrunda efter sommaren.”
Stort grattis och lycka till!
Läs mer om Food fighters på foodfighters.se